söndag 6 september 2009

Vante



Har börjat på en vante som så här långt verkar jätterolig att sticka. Sticklusten har med andra ord återvänt! :-)
Ännu roligare hade det varit om jag hade haft en flätsticka att tillgå.., är lite kruxigt att använda en strumpsticka som substitut. Men snart är jag hemma igen och där finns resurserna.

Någon som har nåt bra tips förresten, på hur man kan göra så att det inte märks så tydligt i stickningen vart man har bytt sticka. Förstår ni hur jag menar?? Jag får liksom utdragna maskor mellan stickorna när jag stickar med strumpstickor.., trots att jag drar åt så hårt jag bara kan just där när jag stickar..

6 kommentarer:

miaring sa...

Prova med att snurra stickningen, alltså sticka två maskor till nästkommande sticka så att du vrider stickningen utan att rubba mönstret. På så sätt förskjuter du delningen mellan stickorna och jag brukar göra det vart tredje varv, kanske, eller när jag tycker att det behövs. Det du behöver kolla är att tum-maskor och ihoptagnigen kommer på "rätt" sticka. Prova. Du kan få mina flätstickor förresten, jag använder dem aldrig. Kram Mia

Emmas dagar sa...

Tack!
Känner igen det där strumpsticksproblemet. Jag brukar göra som miaring (här ovanför) eller faktiskt försöka dra åt första maskan på varje sticka, och det funkar ibland ;-)
Lycka till!

Lillan sa...

Jag gjorde mina med magic loop på rundsticka, fast stickade bara en vante åt gången, det är inte så himla hemskt och krångligt som det kan se ut. Och då slipper man "glappen". Jag letar en länk just nu som handlar om att sticka flätor utan flätsticka, jag lägger upp den på min blogg när jag hittar den så kan du ju kika om du vill :) Jag rekommenderar varmt att prova :)

ankie sa...

Håller med "Lillan". Gör både sockor o vantar på rundsticka nu. Då slipper man glappen.

Jag har äntligen börjat på kaninvantarna som jag fick mönstret av dig. De blir jättefina. TACK!

Lillan sa...

Hmm vet inte om jag är så duktig, jag har provat mig fram lite, och hittat några "grundrecept" jag håller mig till. Ärligt så trodde jag först att det skulle vara jättesvårt att göra saft och sylt, men det är inte alls svårt. Kan man laga mat så kan man koka saft och sylt också :D Testa vetja :)

Lillan sa...

Givet så kan du få Kaunit om det blir nåt över! (Jag har lite rester av några andra färger oxå om det är någon sån färg du skulle behöva? Jag har rester av grön-gul och lila-mörkröd-rosa) Kramkram!!