måndag 8 september 2008

Att inte köra lastbil mer...

Nu när det bara några dagar kvar på min mammaledighet för den här gången.. Sparar lite på dagarna dels för att jag just nu inte har orken mer att vara mamma 24 timmar om dygnet, känner att jag behöver lite ta-igen-mig-tid.., och dels för att det är bra att ha dagar kvar så jag kan ta ut om jag behöver vara ledig nån gång..
Men nu måste jag ju fundera på vad jag vill jobba med. Jag VILL ju köra tradare. Älskar det. Det är det bästa jobbet som finns att sitta där o lulla fram efter vägarna på natten, lyssna på lite skön musik, prata med roligt folk på komen.., tänka... Guuuu va skönt det skulle vara.
Men det kommer inte att funka. Dagis är öppet 6.30 till 18. Lastbilsjobb är ingen 7-16 aktivitet.

Så jag sitter som och funderar. Vad vill jag göra istället? Bra jävla fråga.. Nåt stickrelaterat vore ju skitbra, men hur troligt är det? Slöjdlärare skulle ju va nåt, men jag är inte sån som kan lära ut saker (=tystlåten som få).
Drömmen är ett hantverkscafé. Hade faktiskt planer på det för många år sen. Var tom och kollade på lokal.. Så fick jag chansen att ta dom tunga körkorten istället och valde det såklart.
Nu kommer ju tankarna tillbaka. Ett café med hembakat på ena sidan i lokalen och på andra sidan en liten affär med fina garner o stickor o sånt. Jag har så mycket idéer om saker som man skulle kunna göra där liksom, stickcafé för att nämna bara ett.
Men tanken på att vara egen företagare skrämmer mig.. Jag skulle inte klara av det tror jag, speciellt inte nu som ensam mamma.., det skulle ta för mycket tid och kraft.. Men tänk vilken dröm att få vara anställd på ett sånt ställe! Nån som vill anställa mig fr.o.m måndag?? :)

Annars då? Har inga uppslag.. Jo jag skulle vilja vara en resurs för gamla. En sån som sitter o pratar en stund, hjälper lite med städning kanske.., handlar, tar med ut på promenad eller bio eller nåt. Men såna "lyxjobb" finns inte. Hemtjänsten förvisso, men det är inte riktigt det jag är ute efter för jag är så fjompig.., jag klarar inte av att göra såna saker som dom måste göra plus att dom verkar ha det väldigt stressigt o inte har tid för människorna.. Kanske skulle man starta eget där med o vara en hjälpreda till folk som behöver det.., spring-flicka och lyssnaröra..
Jag hamnar väl i kassan på Konsum. Inte för att det är nåt fel på det, det var ju faktiskt min framtidsdröm när jag var liten. :) Vore ju egentligen alles perfekt också eftersom mitt Konsum ligger typ 30 meter från mitt hem..

Skola är annars ett alternativ också. Vill gå nån utbildning där jag får lära mig om garner och tekniker o sånt. Har hittat en på Västerbergs folkhögskola som jag vill gå. Den är ett år lång så jag får vänta med att söka till höststarten för att börja på vårterminen är nog inget bra eftersom man inte får stämpla på sommaren när man går i skolan..

7 kommentarer:

Pelin sa...

Ha ha. Min dröm var också att jobba på affär då jag var liten. Sen skulle jag gifta mig med grannpojken och han skulle vara vaktmästare(som sin pappa). He he... Hoppas det löser sig för dig! Rätt som det är dimper det ner precis det du vill ha..

Lillan sa...

Du är inte ensam om att ha framtids- och jobb-funderingar, vet du att jag tycker det är skitdåligt att dagis inte är mer flexibelt, jag tror att fler skulle kunna jobba då. För alla har ju inte en super-släkt som kan ställa upp o passa barn i tid och otid... Min dröm vore oxå att ha en garnbutik, fast hemma och sälja över internet. Men jag vet inte om det är nog med stake i mig för att dra igång nåt sånt... det finns ju redan så mkt garnbutiker på marknaden.

Anonym sa...

Gud vad trevligt med en liten handarbetsaffär med fik sådär... gud vad myyysigt...
tänkte kan du inte köra lastbil åt tyb GB glass eller nått liknande när man bara kör lokalt och kommer hem varje kväll?
KRAM

androidflickan sa...

ja eller sopbilen eller kanske grusbil eller buss något lokalt. Min mammas gamla gube körde grusbil 7-16 5 dgr i veckan

Anonym sa...

Du ska se att det löser sig. Jag fick förverkliga min dröm vilket var att ta lastbilskort p.g.a. att mitt arbetsplats helt plötsligt brann upp. Det var en mycket förvirrande och stressig tid efteråt men ibland kan jag tänka att det var nog meningen för att jag skulle få en knuff i rätt riktning. Så tänkt att allt har en mening. Lycka till.

~●Helena Pettersson●~ sa...

Som kommentaren före, så tror jag också att det mesta har en mening.. Man kanske inte ser det just då när man är inne i det men när man klarat av det så..
Jag har alltid funderat på vad jag ska bli "när jag blir stor", jag vet fortfarande inte vad jag ska pyssla med. Nu är jag ju sjukskriven sen länge så det är ju ingen panik. Iaf så hoppas jag att det löser sig för dig. *tummar hålls*
Till nåt annat så undrar jag om din symaskin klarar jeanstyg? Kan man tex sy upp ett par jeans om benen är för långa? Det är ju inte alla maskiner som klarar jeanstyg..

TruckerElin sa...

pelin: Är det en Elin-grej kanske? :)

lillan: Mm.., tänk att ha en garnbutik i en liten friggebod eller nåt på gården dit folk kan komma om dom vill men att ha det på internet också. Men det är som du säger, det finns så himla många nätbutiker nu så då måste man nog hitta på nåt spec.. Men roligt vore det.

emms: Jo jag har funderat på det också.. Jag kanske krånglar till allt i onödan med mina tankar men eftersom jag inte har nån som kan hämta på dagis om jag blir stående i Bollnäs med punka eller så så känns det så osäkert. Jag är nog i en sån period i mitt liv nu när jag behöver stor trygghet i allt jag gör.., jag skulle egentligen vara skitglad över att jobba vid ett löpande band just nu, för det är pålitligt..

fnix: Ja jag funderar på buss också. Körde det i några år förut men vantrivdes som fan, var skitjobbigt att gå till jobbet varje dag så det tar emot därför.. Men jag tänker att jag kanske har ändrat mig och tycker det är roligare nu. Måste ju ha ett jobb liksom..

ammis: Aha så det finns fler lastbilstjejer här ute. :) Skoj! Kör du eller har du "bara" korten? Vet många tjejer som tagit lastbilskort för att kunna köra hästtransporter o så där.. Jag hittar nog nåt till slut, det är jag helt säker på.

helena-rutan: Jag vet inte riktigt, jag har iaf lagat jeans med min så det klarar dubbelt jeanstyg iaf. Sen har jag bara sytt i bomullstyg som mest då i åtta lager. Den har funkat jättebra på det iaf.